AKKOR ÉS MOST, A FELVONÓ KARBANTARTÁS FEJLŐDÉSE

Akkor és most, a felvonó karbantartás fejlődése

A technológia egy óriási fejlődésen ment keresztül az elmúlt néhány évtizedben. Olyan eszközök, melyeket nemrég még a sci-fi világának tulajdonítottak, ma már teljesen hétköznapiak, valamint egyre gyorsabb és hatékonyabb munkamódszereket vezetnek be. A KONE karbantartási technikusai beszéltek a munkájukban tapasztalt technológiai fejlődés hatásairól.

A MÚLT

Szöveg: Nikhil Narayan Sivadas

Az ötvenes éveinek közepén járó, erős testalkatú Risto Alaluusua már veteránnak számít a KONE Finn csapatánál, ahol az elmúlt három évtizedben dolgozott karbantartási technikusként. Risto pályafutása a KONE-nál egy véletlen találkozással kezdődött.

"Egy építkezésen voltam, amikor találkoztam két legendás felvonó mérnökkel, Ilkka Mustonennel és Eero Lipponennel. Meséltek nekem a KONE iskoláról, mely felvonó karbantartókat képzett ki. A KONE már akkoriban is jó hírnevű vállalat volt, így jelentkeztem és bejutottam."

És most 30 évvel később, úgy ismeri a felvonó és mozgólépcső rendszereket, mint a tenyerét, és első kézből nézte végig a technológiai fejlődés beépülését a KONE-hoz.

"Amikor beléptem a céghez a 80-as évek végén, volt egy nagy tábla a falon, amelyre felírták azokat a helyeket, amelyeket ellenőriznünk kellett, és miután végeztünk fel kellett írni arra. Az év végén, mikor a lista megtelt, letöröltük, és kezdtük elölről."

A vállalat már akkor is azért vezette be a legfrissebb készülékeket és technikai eszközöket, hogy azzal hatékonyabbá tegye a munkát, miközben az ügyfeleknek is segít.

"Személyhívókat kaptunk, melyek két különböző jelzést adtak ki. Ha több hosszú sípolást adott ki, akkor általános munkáról volt szó. Öt rövid sípjelzés pedig azt jelentette, hogy emberek ragadtak bent egy felvonóban, és fel kellett hívnunk a központot, hogy megkapjuk a címet és siessünk a helyszínre.

A JELEN

Ilyen innovatív módszerek voltak a KONE jellegzetességei. Risto szerint ez egy olyan munka, amely az új módszerek, új termékek, és új eljárások folyamatos tanulmányozását igényli. Eközben, többezer kilométerre, a franciaországi Nizzában, egy másik KONE karbantartási technikus, Thierry Debever, épp a gyakorlatba helyezi ezt, mobil applikációt használ a munkája végzéséhez.

"25 éve dolgozom a KONE-nál, és emlékszem, amikor még be kellett menni az irodába, hogy megtudjuk, mi történt. De most minden korszerűbb lett. Vannak alkalmazások, melyek mindent elmondanak nekünk, amit tudnunk kell, így megspórolják nekünk azt az időt, amit az irodában kell eltölteni, és lehetővé teszi, hogy függetlenül dolgozhassunk a terepen", mondja.

A technikusok kapnak egy PDA-t (Személyi digitális asszisztens) egy olyan applikációval, mely tartalmazza a munkafolyamataikat, a napi feladataikat és jelzi, ha valami probléma merül fel. Abban az esetben, ha a probléma olyan jellegű, amit egyetlen technikus nem tud megoldani, a PDA-s segítség kéznél van.

"A PDA előtt csak telefonhívásokat és üzeneteket kaptunk, így nagyon kevés információnk volt az elromlott egységről. Most a technikusok jobban tájékoztatottak, élő műszaki támogatást kapnak közvetlenül a csoportvezetőtől, vagy az Informatikai csoporttól, ha szoftver meghibásodásról van szó. Ezzel a munka sokkal hatékonyabb."

A JÖVŐ

Thierry a felvonó megoldások új generációján is dolgozik, a KONE 24/7 Kapcsolódó Szolgáltatások vezető projektjével, melyet Franciaországban vezettek be. A projektben több adatgyűjtő eszközt helyeztek el felvonókban, ezeket az információkat az eszközök egy felhőbe gyűjtötték valós időben, és az IBM Watson Internet of Things (IoT) rendszer segítségével elemezték. A felhasznált adatok abban segítenek, hogy megértsük a felvonó működésének minden percét, elemezzük a teljesítményének variációit, és mindebből pedig következtessünk a berendezés viselkedésére. Thierry szerint ez radikálisan át fogja alakítani a felvonó karbantartást.

"A sebesség, a megállók, a hőmérséklet, stb. méréseket figyelve, idővel a rendszer megmutatja nekünk, hogy a berendezésünkben elromlik valami, így kiküldhetünk egy csapatot, hogy cseréljék ki, mielőtt a probléma felmerülne. Néha az ügyfeleink nem is tudnak róla, hogy miért jöttünk, és el kell nekik magyarázni, hogy a felvonójuk hamarosan meghibásodhat. Ez a szépsége az elemző rendszerrel összekapcsolt felvonóknak."

Az új rendszer azt is lehetővé teszi a technikusok számára, hogy előre felszerelkezzenek a megoldásokkal a problémára. Így időt spórolnak, mert nem kell előbb ellenőrizni a berendezést, majd ezt követően alkatrészeket rendelni. Az információt pedig az ügyfelek számára is elérhetővé tesszük, így láthatják a berendezéseik valós idejű állapotát, beütemezhetik a karbantartást, vagy szükség szerint akár a javítást is.

A technológia kétségtelenül fejlődik és folyamatosan, lehetővé teszi azt, hogy rengeteg új szolgáltatást nyújthassunk az ügyfelek számára. Szóval, mit hoz a jövő? Risto fejezte ki ezt a legjobban.

"Minden megy a felhőbe, hogy lehetővé tegye a távfelügyeletet. A karbantartó technikusok, mint mi, itt maradunk a közelben, hogy takarítsunk, olajozzunk és gondozzuk a felvonókat, de a munkánk könnyebb és hatékonyabb lesz az idő előrehaladtával."

Az oldal megosztása

Sütik beállítása

A weboldal sütiket használ, hogy a biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa. Azáltal, hogy a böngésző beállításainak módosítása nélkül folytatja a webhely megtekintését, Ön hozzájárul a sütik használatához. (A beállításokat bármikor megváltoztathatja.) További információkért tekintse meg az Adatvédelmi nyilatkozatot.