Az innováció élharcosaként az autóipar hozta létre az első tömeges méretű alkatrész gyárakat, míg a Japánból származó karcsú gyártási elvek csökkentették a költségeket, növelték a hatékonyságot, a minőséget és a megbízhatóságot.
Napjainkban viszont a digitalizáció nagy kihívást jelent az ipar számára. Olyan irányzatok, mint például a mobil kapcsolat, adat és gépi tanulás, 3D nyomtatás, felhő alapú számítástechnika, Alkalmazás Program Felületek (API) és a megosztás alapú gazdaság eltörölték a hagyományos belépési akadályokat, és felgyorsították a változásokat.
Olyan nevek, mint a Tesla, az Uber, sőt még a Google is vezetőivé váltak az autóipar digitális átalakulásának. A jövőbeni autóiparban a hagyományos részvevők szerepét az határozza meg, hogy milyen gyorsan képesek ezekhez a változásokhoz alkalmazkodni.
ÁTALAKULÓBAN AZ IPAR
Elektromos autók, összekapcsolhatóság és automatizálás jelentik az ipar gyökeres átalakulását. Korábban egy autógyártó kutatása és fejlesztése a gépészetre irányult, de ma már egy több tudományágat felölelő megközelítésre van szükség, mely magában foglalja a vegyészetet, a villamosságot, a telekommunikációt, a számítástechnikát, sőt még a pszichológiát is", mondta Professzor Paul Jennings a WMG-től, a Warwick Egyetem tanára (korábban Warwick Maufacturing Group).
"Ez a multidiszciplináris megközelítés nagy jelentőséggel bír, mivel senki nem tudhatja, hogy az Apple, a Google és a Microsoft kedvelők együttműködő partnerekké, vagy versenytársakká fognak-e válni" tette hozzá Jennings.
A Frost & Sullivan szerint valószínűleg az új autók értékesítésének 70%-a digitálisan zajlik, továbbá a Gartner becslése szerint 2020-ra negyedmilliárd mobil kapcsolattal rendelkező jármű lesz az utakon.
A 2015-ös Szórakoztató Elektronikai Kiállítás (CES) szintén bepillantást nyújtott a jövőbe. Fő témája az intelligens autó volt. Az Nvidia egy új Tegra X1 processzort mutatott be, melyet tabletekhez és autó műszerfalakhoz terveztek, az AT&T és a Samsung bejelentették kutatási együttműködésüket, melynek fókuszában az intelligens autó áll, míg a Volvo Cars egy olyan elképzelést mutatott be, melyben az intelligens autók és kerékpárosok figyelmeztetést kaphatnak a veszélyes ütközésekről.
ALKALMAZKODÁS A DIGITÁLIS VILÁGHOZ
A Volvo úttörő az 'Összekapcsolt Intelligens Biztonság' területén , ezzel a kifejezéssel mutatja be az őt fémjelző hagyományos biztonságot az intelligens autók megjelenésének idején.
"Érzékelőkkel felszerelt autóink képesek a potenciálisan veszélyes helyzetek felismerésére, például, ha egyes útszakaszok csúszósak", mondta Jonas Rönnkvist, a Volvo Cars Fogyasztói Informatikai Szolgáltatások Üzletfejlesztési és Stratégiai Igazgatója. "Hamarosan arra is képesek lesznek, hogy ezt az információt valós időben megosszák a felhőn keresztül más autókkal, ezzel hozzájárulnak egy biztonságosabb autós környezethez", tette hozzá.
ÓRIÁSI ADATHALMAZ AZ ÉRTÉKLÁNCBAN
A korábban 'Industrial Internet' néven ismert IoT technologies egy csoportja azt vizsgálja, hogy a munkamódszert a teljes ellátási láncra vonatkoztatva megváltoztassa, kezdve az eredeti berendezések gyártását végző gyártóktól (OEM) egészen a gyárban folyó munkálatokig.
Óriási adathalmaz elemzésekkel kell megtámogatni az iparágakat és OEM gyártókat, hogy értelmezzék a tengernyi adatot, növeljék a teljesítményt, optimalizálják a logisztikát, valamint hogy biztosítsák a szerviz és garancia információk előreláthatóságát.
ITT AZ IDEJE A STRATÉGIA KIDOLGOZÁSÁNAK
Ám a digitalizálás nemcsak az autóipart érintő irányzat. Hatása már kezd érződni minden utazás területén, többféle módon. Például a tömegközlekedési hálózatok új jegyeladási és számlázási megoldásokat vezetnek be és valós idejű GPS nyomkövetési rendszert a hatékonyság növelésére. Mindez azt jelenti, hogy a felvonó és mozgólépcső iparban is elkerülhetetlen a változás. Figyelembe véve az autóipart, olyan digitalizált megoldások alkalmazása, melyek az utazási élményt mindenki számára zökkenőmentessé tehetik, hamarosan valóság lesz.